Idiomy v nizozemštině

12.12.2010 12:32

 

Idiomatická spojení v nizozemštině. Umíte doplnit správný idiom do každé věty?

 

 

 

Kies uit: de beest uithangen, je dag niet hebben, door de bomen het bos niet meer zien, blut zijn, iemand op de hoogte houden van iets, over één kam scheren, de kat uit de boom kijken, aan het eind van je Latijn zijn, het is altijd hetzelfde liedje, de knoop doorhakken

 

a. Je moet niet alle buitenlanders ___________________. Nationaliteit heeft niets te maken met de aard van een persoon.

b. „Wat doe jij het liefst op een zaterdagavond?“ „Met vrienden ___________________.“

c. Drie van mijn teamleden hebben zich ziek gemeld en de senior manager zei dat het project per se vandaag af moet zijn. Ik weet niet waar ik de mensen vandaan moet halen. Ik ben ____________________.

d. Ik ga dit weekend niet uit, want ik heb geen geld. Ik _____________.

 

e. Na 31 december moeten wij altijd overwerken om alle projecten af te krijgen. Het _____________.

f. Alles gaat vandaag fout. Ik ____________________.

g. In de loop van een project is het belangrijk om de senior manager _____________________ van alle bijzonderheden die invloed kunnen hebben op de vorderingen van de werkzaamheden.


h. „En? Bevalt je nieuwe functie? „Nou, ik werk hier nog niet zo lang, dus ik _________________. Na zes maanden kan ik pas zeggen of deze functie de juiste functie is voor mij.“

 

i. Voordat ik deze functie heb aangenomen, heb ik heel lang geaarzeld. Nadat ik met een paar goede vrienden had gesproken, heb ik eindelijk _____________________. Sindsdien heb ik absoluut geen spijt gehad dat ik deze stap heb genomen.


j. Als je een huis wilt kopen, is er zoveel keus dat je op een gegeven moment ____________________.

 

 

 

Pokud si s některými idiomy stále nevíte rady, máte možnost si je procvičit v lekcích e-learningu v lednu. 

 

 

 

 

Diskusní téma: Idiomy v nizozemštině

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Vyhledávání

Kontakt

Anna Phillips - Dutch For You online
Skype: DutchForYou