Menen, bedoelen nebo betekenen?

12.05.2014 12:46

V jaké situaci používáme “MENEN”, “BEDOELEN” a kdy “BETEKENEN”?



Podívejte se na výklad:

menen: domnívat se, myslet něco (např. vážně atd.)

Het begint om half acht, meen ik.
Dat is verschrikkelijk. Dat meen je toch niet.

de mening: názor
En wat is jouw mening, Linda?

bedoelen: mít na mysli
Wat bedoel je met deze opmerking?


de bedoeling: záměr, smysl
Wat is de bedoeling van deze activiteit?

betekenen: znamenat
Wat betekent dit woord in het Engels?

de betekenis: význam
Je moet de betekenis van dit woord opzoeken.


Doplňte nyní slova do těchto vět:

1. Ik ken de woorden wel maar ik weet niet precies wat je …………
2. Ik ben van ............... dat je de taal van het land waarin je woont moet leren.
3. Je maakt vast een grapje. Je ............... toch niet echt dat de vakantie geannuleerd is!
4. Begrijp je wat ik ............... ?
5. De gemeenteraad is geïnteresseerd in de ............... van de inwoners en organiseert daarom een speciale informatieavond.
6. Wat ............... je met “ik heb geen idee”?
7. Het is de ............... dat iedereen zijn eigen stoel meeneemt naar de openlucht film.
8. Ken je de ……. van al deze woorden?
9. Wat …… deze beslissing voor ons team?
10. Sorry, dat was niet de ……
 


Nejste si jist/a správnou odpovědí?

Pošlete mi věty na: anna@dutchforyou.net a já Vám povím správnou odpověd + výklad.

 

Vyhledávání

Kontakt

Anna Phillips - Dutch For You online
Skype: DutchForYou